Hans Peter Kremer:

Zet je patiënten én topkwaliteit mondzorg altijd op één

Hans Peter Kremer werkt als zelfstandig tandarts bij Mondzorg Dogterom in Middelharnis. Een praktijk, die in januari 2022 werd overgenomen door Denteam Group. Hans Peter verkocht zijn eigen praktijk zelf een aantal jaren geleden aan een groep met meerdere mondzorgpraktijken in Zeeland. ‘Voor mijn patiënten was dat niet de beste keuze’, ziet hij nu, ‘Denteam Group pakt de zaken heel anders aan.’

‘Ik heb jarenlang een eigen praktijk in Middelburg gehad. Het tandartsvak vind ik geweldig, maar het leiden van een bedrijf, de planning en organisatie vond ik een stuk minder leuk. Dat deed me op een gegeven moment besluiten mijn praktijk te verkopen, zodat ik me meer op mijn vak en mijn patiënten kon focussen. Ik bleef werkzaam in mijn eigen praktijk, maar ik zag al snel dat er wel erg veel veranderde.’

Persoonlijke band

‘Toen ik mijn praktijk verkocht, kreeg ik veel vragen van mijn patiënten. Ik merkte dat zij het er moeilijk mee hadden dat er zoveel veranderde bij hun oude vertrouwde praktijk. Een nieuwe naam, nieuwe kleding, nieuwe medewerkers, maar vooral een andere manier van werken. Ook vroegen ze zich af of ik wel hun tandarts zou blijven. Daardoor realiseerde ik me eens temeer dat patiënten bewust voor jou als tandarts kiezen en dat de persoonlijke band die je opbouwt en je eigen naam op de gevel heel belangrijk zijn voor je patiënten.’

Op zoek naar een overnamepartner

‘Ik werkte in die tijd ook al een aantal dagen per week bij Mondzorg Dogterom in Middelharnis. Een grote praktijk waar patiënten echt op één staan en waar topkwaliteit mondzorg heel vanzelfsprekend is. Precies datgene waar ik me al jaren hard voor maakte in mijn eigen praktijk. Maar als je op leeftijd komt, ga je nadenken over hoe het straks verder moet. Ik zag ook dat broer en zus Dogterom, Chris en Joline, zich die vraag stelden. Het verbaasde me dus niet dat ook zij op zoek gingen naar een overnamepartner. Al was ik uiteraard wel sceptisch, omdat ik achteraf geen goede ervaringen had met het verkopen van mijn praktijk.’

Je tandarts als speciaalzaakje

Inmiddels zie ik de grote verschillen tussen Denteam Group en de organisatie waaraan ik mijn praktijk verkocht heb. Mondzorg Dogterom blijft gewoon Mondzorg Dogterom. Dezelfde praktijk, dezelfde mensen en dezelfde persoonlijke dienstverlening en vertrouwde kwaliteit. En dat is precies waarvoor patiënten graag bij jou komen, omdat ze zich bij je thuis voelen. Vergelijk het met boodschappen doen. Dat kan bij een landelijk bekende grootgrutter, maar ook bij het speciaalzaakje op de hoek. Beide bieden kwaliteit, maar die plaatselijke tandarts die je vaak al jaren persoonlijk kent, heeft een streepje voor.’

De vrijheid om te kiezen

‘Een tandarts die zijn praktijk wil verkopen, zou wat mij betreft zijn patiënten en de kwaliteit van mondzorg voorop moeten stellen. En dat is tegenwoordig best een uitdaging. In Nederland worden er te weinig tandartsen opgeleid en de kwaliteit van tandartsen uit andere EU-landen is niet altijd vergelijkbaar. Dat baart zorgen. Daarbij zorgt veranderende wet- en regelgeving ervoor dat tandartsen veel moeten investeren om topkwaliteit mondzorg te kunnen blijven bieden. Daarvoor moet je grote investeringen doen en dat is voor tandartsen met een enkele praktijk vaak niet haalbaar. Daarom is het slim om je aan te sluiten bij een financieel sterke organisatie die zich niet alleen richt op kwaliteit en continuïteit, maar die ook de identiteit van je praktijk respecteert. Wil je voor je patiënten de goede zorg continueren en tegelijkertijd voorop blijven lopen in je vak, kies dan voor Denteam Group.’